Τον Απρίλιο το Σχέδιο για το νέο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τις αλλαγές στο Λύκειο

«Το ιδανικό θα ήταν αν μπορούσαμε αύριο να πούμε ότι τα παιδιά θα μπαίνουν στο πανεπιστήμιο με το βαθμό απολυτηρίου τους».

Αναδημοσιεύουμε το ρεπορτάζ από τη σελίδα esos.gr. Και στο τέλος του ακολουθούν τα δικά μας σχόλια. Όχι, δεν έχει γίνει ακόμη κουραστικό για εμάς να επαναλαμβάνουμε τα αυτονόητα. Η εκπαίδευση είναι η μόνη ελπιδοφόρα επένδυση για το μέλλον, δεν είναι, και ούτε πρέπει να γίνεται επικοινωνιακό παιχνίδι.

 

«Το ιδανικό θα ήταν αν μπορούσαμε αύριο να πούμε ότι τα παιδιά θα μπαίνουν στο πανεπιστήμιο με το βαθμό απολυτηρίου τους», δήλωσε  ο υπουργός Παιδείας Κώστας Γαβρόγλου στον Σκάι, κι εξήγησε γιατί αυτό δεν μπορεί να γίνει:

Α.  Αυτό δεν μπορεί να γίνει αύριο  για πολλούς λόγους. Π.χ. πολλά μέλη της κοινωνίας μας, έχουν μεγάλη εμπιστοσύνη στις Πανελλαδικές εξετάσεις.

Β. Οι Πανελλαδικές εξετάσεις, είναι αδιάβλητες αλλά δεν είναι αξιόπιστες.

Γ. Ζούμε σε μία χώρα, όπου ελάχιστα πράγματα είναι αδιάβλητα. Το μόνο που κατοχυρώθηκε ιστορικά να είναι αδιάβλητο, όλη η κοινωνία μαζί το μετατρέψαμε σε κάτι αξιόπιστο. Πώς είναι όμως αξιόπιστο όταν θες να γίνεις γιατρός και γίνεσαι πολιτικός μηχανικός;».

Δ. Το 25% των φοιτητών μας μόνο, πάει στις 5 πρώτες επιλογές που έχει επιλέξει. Δεν είναι καλά πράγματα αυτά, δεν δείχνουν αξιοπιστία της εξέτασης, αλλά το αδιάβλητο, αδιάβλητο.

Ε. Αυτό που λέμε εμείς είναι, προοπτικά, θέλουμε να μπει κανείς με το βαθμό του Λυκείου. Συνήθως υπάρχει το αντεπιχείρημα, ωραία, και αν όλοι θελήσουν να γίνουν γιατροί. Πρώτον, όλοι δεν θέλουν να γίνουν γιατροί, και δεύτερον, εκεί ας βάλουμε και εξετάσεις για τα επόμενα χ χρόνια, αλλά δεν είναι εκεί το θέμα μας. Το θέμα είναι πώς θα καταφέρουμε μία κανονικότητα, κι εγώ νομίζω ότι πρέπει να έχουμε έναν ορίζοντα τουλάχιστον τριών ετών και μία συνεννόηση με τις υπόλοιπες πολιτικές δυνάμεις, διότι αν δεν υπάρχει συνεννόηση δεν γίνεται τίποτα».

Το Λύκειο

Ο υπουργός Παιδείας  για τη λειτουργία του Λυκείου επανέλαβε πως  «το Λύκειο ‘μαράθηκε’, έχει τελειώσει. Δεν υπάρχει πια κανένα περιθώριο, να βελτιωθεί η υπάρχουσα κατάσταση, πρέπει να δούμε το πρόβλημα από την αρχή, δεν υπάρχει Λύκειο.Ουσιαστικά, η Β’ και η Γ’ Λυκείου, είναι ακυρωμένη, για την ακύρωση της οποίας, υπάρχει μια συλλογική ευθύνη στην κοινωνία. Δεν μπορεί ένα  παιδί, στις  τελευταίες τάξεις του Λυκείου, να μαθαίνει από τόσες γνωσιακές περιοχές, και με  τόση λίγη ώρα για το καθένα. Άρα πρώτος στόχος, είναι μία δραστική μείωση των μαθημάτων. Και περισσότερος χρόνος για το κάθε μάθημα, για να μπορούμε να εμβαθύνουμε, Λύκειο είναι».

Τον Απρίλιο το Σχέδιο των αλλαγών

Σχετικά με τις επικείμενες αλλαγές στο Λύκειο για το  σύστημα πρόσωασης στα ΑΕΙ ο κ. Γαβρόγλου ανακοίνωσε τα εξής

1. Από τώρα, πριν τα μέσα Μαρτίου, θα αρχίσουμε συστηματικές επαφές γιατί κάναμε ήδη στην επιτροπή μορφωτικών υποθέσεων μία πολύ μεγάλη κουβέντα σε τρεις συνεδριάσεις, θα πάμε στα κόμματα πολιτικά, θα πάμε και στους κοινωνικούς φορείς και θα τους πούμε κάποιες από τις ιδέες μας .

2. Προς τα τέλη Μαρτίου με αρχές Απριλίου, στην Επιτροπή Μορφωτικών Υποθέσεων  θα υπάρχει η πρώτη εισήγηση του υπουργείου παιδείας, ελπίζοντας ότι μέχρι τέλος Μαίου, θα μπορούν να υπάρχουν συνεννοήσεις ώστε τα παιδιά που θα πάνε πρώτη λυκείου, να ξέρουν το σχέδιο, το οποίο εγώ νομίζω ότι πρέπει αν είναι τουλάχιστον τριετές. Δεν μπορεί να είναι κάτι νωρίτερο από αυτό.

Τα σχόλιά μας

Θα ξεκινήσουμε με μερικές παρατηρήσεις για το σημερινό σύστημα των εξετάσεων. Για το πώς λειτουργεί, τι σκοπό έχει και θα γενικεύσουμε ως προς το τι σκοπό θα έπρεπε ή θα θέλαμε να έχει. 

  1. Οι πανελλαδικές εξετάσεις είναι κατατακτήριες, δεν είναι εισαγωγικές. Δεν απαιτείται κάποια συγκεκριμένη επίδοση, δεν υπάρχει ένα καθορισμένο όριο το οποίο ο μαθητής πρέπει να το ξεπεράσει για να εισέλθει σε κάποια συγκεκριμένη σχολή ή σε μια οποιαδήποτε σχολή: οι εξετάσεις είναι τέτοιες, ώστε από το σύνολο των μαθητών που στοχεύουν σε κάποια σχολή να επιλέγονται αυτοί με τις καλύτερες επιδόσεις. Έτσι, ακόμη κι αν δεν υπήρχαν εξετάσεις αλλά οποιοσδήποτε άλλος τρόπος κατάταξης των επιδόσεων, όπως π.χ. ο βαθμός του απολυτηρίου, θα εξακολουθούσαν να υπάρχουν "μαθητές που θέλουν να γίνουν γιατροί αλλά γίνονται μηχανικοί". 
  2. Οι πανελλαδικές εξετάσεις δεν είναι αδιάβλητες. Αν και, αναγνωρισμένα, είναι το πιο αδιάβλητο σύστημα αξιολόγησης στην Ελλάδα, και όχι μόνο σε ό,τι αφορά θέματα παιδείας, έχει ακόμη αρκετά τρωτά σημεία: τόσο η επιτήρηση των εξεταζόμενων όσο και η βαθμολόγηση των γραπτών εξαρτάται από τον ανθρώπινο παράγοντα, ο οποίος όχι λίγες φορές εμφανίζεται να μεροληπτεί - δεν θα αναφερθούμε εκτενώς για το πόσο επισφαλή βλέπει τη θέση του ένας εκπαιδευτικός που είναι εργαζόμενος και ταυτόχρονα επιτηρητής εξετάσεων σε ιδιωτικό σχολείο, αν αποφασίσει να δείξει την αντικειμενικότητα που απαιτείται την ώρα της εξέτασης. Κι επίσης δεν θα αναφερθούμε εκτενώς στη μεροληψία της αξιολόγησης ενός γραπτού για λόγους καθαρά τοπικιστιού χαρακτήρα. Αλλά θα αναφέρουμε ότι αυτές οι αδυναμίες δεν είναι σε καμία περίπτωση εγγενής του συστήματος των εξετάσεων, αλλά του τρόπου που έχει επιλεγεί από τις πολιτικές ηγεσίες να πραγματοποιούνται αυτές. 
  3. Σκοπός των σχολών της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης είναι να προετοιμάζει τους αυριανούς επιστήμονες, και σε αυτό το σημείο θα μείνουμε λίγο παραπάνω. 
    Η εισαγωγή στο πανεπιστήμιο δεν είναι, ή δεν θα έπρεπε να είναι, μέσο κοινωνικής καταξίωσης, ούτε για το μαθητή, ούτε για τους γονείς των μαθητών. Η ελληνική κοινωνία χρειάζεται - εκτός των άλλων - άρτια καταρτισμένους επιστήμονες και μόνο τέτοιους, και ο καθένας που έχει σχέση με την εκπαίδευση γνωρίζει πως για να διαπρέψει κάποιος σε μια επιστήμη απαιτείται πάθος. Και πως, αυτός που έχει πάθος με το αντικείμενό του, δεν φοβάται τις εξετάσεις. Θα λέγαμε πως ένα βασικό πρόβλημα με το σύστημα εισαγωγής είναι η ύπαρξη μεγάλου αριθμού υποψηφίων που δεν εμφανίζουν κανένα πάθος για τα αντικείμενα που θα επιλέξουν να σπουδάσουν. Κι επειδή κάτι τέτοιο δεν είναι σε καμία περίπτωση πρόβλημα που οφείλεται στις πανελλαδικές εξετάσεις, θα προτείναμε σε όσους αναζητούν τομές στις εκπαίδευσης να εστιάσουν στο γιατί εμφανίζονται τόσοι πολλοί απόφοιτοι του λυκείου χωρίς πάθος. Χωρίς πάθος να αποκτήσουν τις δεξιότητες που θα απαιτήσει το αντικείμενο που επιθυμούν να σπουδάσουν, χωρίς πάθος για το ίδιο το αντικείμενο, χωρίς πάθος γενικότερα για τη παιδεία. Και θα επιμείνουμε πως, 
    γι΄ αυτό δεν φταίνε οι εξετάσεις. 
  4. Παρά τα φαινόμενα, οι εξετάσεις δεν δείχνουν την επίδοση ενός μαθητή μια μόνο συγκεκριμένη στιγμή του. Από την εμπειρία μας γνωρίζουμε πολύ καλά πως ο παράγοντας "τύχη" εμφανίζεται στην εξέταση μόνο όταν εμφανίζονται προβλήματα υγείας ή σημαντικά προβλήματα που αφορούν τον άμεσο οικογενειακό κύκλο του εξεταζόμενου. Πως η επίδοση σε μια εξέταση ενός μαθητή δεν εξαρτάται σε καμία περίπτωση από κάποια "κακιά στιγμή" αλλά αποκλειστικά και μόνο από την όλη προετοιμασία του, δεν αποτυπώνει τη στιγμή που εξετάζεται αλλά τη δουλειά που έχει προηγηθεί της στιγμής αυτής. Και μπορούμε να αναφέρουμε με βεβαιότητα πως σε όσα χρόνια ασχολούμαστε με τις εξετάσεις, δεν έχουμε δει ποτέ μα ποτέ μαθητή να αποδίδει λιγότερο από όσο έχει δείξει η μέχρι τη στιγμή της εξέτασης προετοιμασία του. Έτσι,
    θα πούμε πως προτιμούμε το υπάρχον σύστημα εισαγωγής στις ανώτατες σχολές, από το πλήρως διαβλητό και εξαρτώμενο από υποκειμενικούς παράγοντες (όπως προφορικός βαθμός) πιθανό μελλοντικό σύστημα, που θα μπορούσε εύκολα να καταλήξει σε ανεξέλεγκτες παθογένειες στο χώρο της εκπαίδευσης. 
  5. Και να κλείσουμε με μια γενική παρατήρηση. Είμαστε της γνώμης πως αν η κοινωνία χρειάζεται περισσότερους γιατρούς, τότε καλό θα είναι να αποκτήσει περισσότερους γιατρούς, αν χρειάζεται περισσότερους εκπαιδευτικούς, να εισάγονται περισσότεροι εκπαιδευτικοί. Είναι περιττό να αναφέρουμε πάλι την ανάγκη η επιλογή για τέτοια κρίσιμα λειτουργήματα, πρέπει να γίνεται μεταξύ των πιο ικανών να πραγματοποιήσουν τις αντίστοιχες σπουδές. Θα θέσουμε όμως τον προβληματισμό μας πώς ένα σύστημα που δημιουργεί για παράδειγμα εκπαιδευτικούς, οι οποίοι ως μαθητές ήταν μαθητές του εννιά, δεν μπορεί παρά να είναι ένα προβληματικό σύστημα. 
    Αλλά και γι΄ αυτό όμως, δεν φταίνε οι εξετάσεις. 

One thought on “Υπουργός: Γιατί δεν καταργούνται οι Πανελλαδικές Εξετάσεις

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *