Μια ενδιαφέρουσα πτυχή του Γενικού Κανονισμού Προστασίας Δεδομένων σε σχέση με την ανάρτηση των βαθμολογιών μαζί με τα ονόματα των μαθητών, και η επιστολή μιας καθηγήτριας του Πανεπιστημίου Αθηνών προς το Υπουργείο Παιδείας. 

Ο Γενικός Κανονισμός Προστασίας Δεδομένων (GDPR) έρχεται για να εξασφαλίσει τη σωστή διαχείριση των προσωπικών δεδομένων των πολιτών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δεν αναφέρεται πουθενά στη συλλογή, επεξεργασία και δημοσίευση προσωπικών δεδομένων μαθητών, όπως οι βαθμολογίες τους στις Πανελλαδικές Εξετάσεις, αλλά ούτε και εξαιρεί πουθενά αυτή τη κατηγορία δεδομένων. Η καθηγήτρια της Ιατρικής σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών Έφη Μπάσδρα απέστειλε τη παρακάτω επιστολή προς το Υπουργείο Παιδείας, και θα είναι ενδιαφέρον, εν΄ όψιν της επικείμενης ανάρτησης των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών να δούμε το εξής:

  • αν το Υπουργείο κρίνει ότι η ανάρτηση των βαθμολογιών μαζί με τα ονοματεπώνυμα παραβιάζει πράγματι τα προσωπικά δεδομένα των μαθητών,
  • σε περίπτωση που κρίνει ότι παραβιάζει, αν καταφέρει στο σύντομο διάστημα που απομένει να νικήσει τη γραφειοκρατία και να αλλάξει το τρόπο ανάρτησης των βαθμολογιών,
  • σε περίπτωση που δεν αλλάξει τίποτε στον τρόπο ανάρτησης, αν θα υπάρξει κάποια πιθανή αντίδραση κάποιου γονέα που θα κρίνει ότι τα προσωπικά δεδομένα του μαθητή έχουν παραβιαστεί, και τέλος,
  • αν θα υπάρξει νομική/δικαστική εξέλιξη σε μια τέτοια αντίδραση, και ποια θα είναι τα αποτελέσματα της αντίδρασης αυτής.

Παραθέτουμε την επιστολή της καθ. ​Έφης Μπάσδρα:

Καθ. Έφη Μπάσδρα
Ιατρική Σχολή Παν/μίου Αθηνών
Πρώην Πρόεδρος ΙΚΥ

Αξιότιμε Κε. Υπουργέ, Σε πολύ λίγο θα ανακοινωθούν τα αποτελέσματα στα μαθήματα εξέτασης των υποψηφίων για την εισαγωγή στα ελληνικά ανώτατα ιδρύματα. Επειδή διαβάζω στον ηλεκτρονικό τύπο ότι «οι Διευθυντές των Λυκείων ενημερώθηκαν ότι τα δέματα με τα ονόματα των υποψηφίων και οι αντίστοιχες βαθμολογίες θα τα παραδοθούν στα σχολεία τους από τις Διευθύνσεις Εκπαίδευσης, από το πρωί μέχρι το μεσημέρι της Παρασκευής» , θα ήθελα να επιστήσω την προσοχή σας σε ένα καίριο και πολύ λεπτό ζήτημα, που αποτελεί και διαχρονικό αίτημα μαθητών, γονέων και εκπαιδευτικών:Κάθε χρόνο οι βαθμολογίες στα μαθήματα εξέτασης είναι διαθέσιμα στον καθένα καθώς αναρτώνται στα σχολεία δημοσίως με τα ονοματεπώνυμα των μαθητών.
Σε μία χώρα που η εισαγωγή στα ανώτατα ιδρύματα αποτελεί σημαντικότατη στιγμή στη ζωή των νέων μας και έρχεται μετά από την άκρως στρεσογόνα δοκιμασία των πανελλαδικών εξετάσεων, η δημοσιοποίηση των βαθμολογιών είναι δυνατό να φέρει πολλούς υποψήφιους σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση.
Και επειδή η όλη διαδικασία εισαγωγής στα ελληνικά πανεπιστήμια, -ελλειπής κατα γενική ομολογία παρά την αξιοπιστία που διαχρονικά την διακρίνει-, κρίνεται από μία και μοναδική εξέταση ανά μάθημα, σε περίπτωση αποτυχίας, αποτυπώνει απλά την μία και μοναδική ατυχή στιγμή, έχει όμως προφανείς επιπτώσεις στην ψυχολογία των διαγωνιζομένων.

Κε. Υπουργέ,
Θα μπορούσε η ανάρτηση των αποτελεσμάτων να γίνει «ανωνύμως» χρησιμοποιώντας απλά τον κωδικό του κάθε μαθητή διασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο τη διαφάνεια της διαδικασίας και αποδεικνύοντας εμπράκτως την ευαισθησία του υπουργείου παιδείας απέναντι στα προσωπικά δεδομένα των μαθητων. Στην τελική φάση, οι πίνακες των επιτυχόντων ανά σχολή μπορούν να αναρτώνται με τα ονοματεπώνυμα τους.
Είναι προφανές οτι οι βαθμολογίες στα μαθήματα εξέτασης αποτελούν ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα τα οποία εδώ και χρόνια δημοσιοποιούνται με ονοματεπώνυμο χωρίς αποχρώντα λόγο.

Ευτυχώς ο ευρωπαικός κανονισμός προστασίας των προσωπικών δεδομένων, GDPR, είναι ήδη σε ισχύ. Θεωρώ οτι καλύπτει και την δημόσια ανακοίνωση της βαθμολογίας των εξεταζόμενων μαθημάτων για την εισαγωγή στα ελληνικά ανώτατα ιδρύματα. Επομένως η επόμενη δημοσιοποίηση των αποτελεσμάτων κατανοώ οτι θα γίνει με τρόπο που δεν αντίκειται στο νόμο.
Και για την ιστορία, τον Ιούνιο του 2016 (19/06/2016), και με την εμπειρία δημοσιοποίησης αποτέλεσμάτων υποτροφιών κατά τη διάρκεια της θητείας μου ως πρόεδρος του ΙΚΥ, είχα αποστείλει παρόμοια επιστολή και με το ίδιο αίτημα στην τότε αναπληρώτρια υπουργό παιδείας την κα. Σία Αναγνωστοπούλου. Τότε δεν υπήρχε ο GDPR. Θεώρησα λοιπόν, ότι το θέμα θα διευθετείτο από ευαισθησία και μόνο προς τους μαθητές. Προφανώς και δεν ελήφθη υπ’ όψιν. Ευτυχώς σήμερα τα πράγματα είναι διαφορετικά! Τελικά απ΄ότι φαίνεται μας είναι δύσκολο να σκεφτούμε έξω από το κουτί και να βρεθούμε μπροστά από τις εξελίξεις.

Κε. Υπουργέ,
Σήμερα, δύο χρόνια μετά, επανέρχομαι σε σας με το ίδιο αίτημα, με τη βεβαιότητα οτι αυτή τη φορά η παρούσα επιστολή θα ληφθεί υπ’ όψιν. Ακόμη και αν ο ευρωπαϊκός κανονισμός GDPR δεν απαιτεί εναρμόνιση και εφαρμογή του στο θέμα δημοσιοποίησης των βαθμολογιών των μαθητών, ως ακαδημαϊκός δάσκαλος, από ευαισθησία και μόνο απέναντι στους μαθητές μας, είμαι βέβαιη ότι θα φροντίσετε για την επίλυση αυτού του θέματος που χρόνια τώρα «τραυματίζει» χιλιάδες νέους.
Με τη σιγουριά της άμεσης απόκρισης σας.

(αναδημοσίευση από www.fidem.gr)
(Ενημέρωση, 27/6/18)
Σύμφωνα με τελευταίες πληροφορίες, τελικά "… οι Διευθυντές θα αναρτήσουν στις σχολικές μονάδες μόνο τις εκτυπωμένες καταστάσεις που περιλαμβάνουν τους κωδικούς και τους βαθμούς των υποψηφίων".

​Ωστόσο, δεν είναι ακόμη γνωστό αν αυτή η εξέλιξη υιοθετήθηκε επειδή η ανάρτηση των ονομάτων κρίθηκε παράνομη σύμφωνα με τον GDPR ή αν οφείλεται τελικά σε ευαισθητοποίηση των ιθυνόντων πάνω στο λεπτό αυτό ζήτημα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *